ผู้เขียน หัวข้อ: SSID คืออะไร??  (อ่าน 9140 ครั้ง)

0 สมาชิก และ 1 บุคคลทั่วไป กำลังดูหัวข้อนี้

ออฟไลน์ No_name

  • สมาชิก
  • *
  • กระทู้: 96
SSID คืออะไร??
« เมื่อ: กุมภาพันธ์ 26, 2008, 09:10:50 AM »
เห็นเขียนเกี่ยวกับ SSID มี -1 ถึง -15 มันคืออะไรครับ ช่วยอธิบายให้เข้าใจง่ายหน่อยได้มั้ยครับ มีไว้ทำอะไร



ออฟไลน์ AllBand

  • ตกกระไดพลอยโจนเป็น
  • นักโพสประจำบอร์ด
  • ****
  • กระทู้: 2249
  • เพศ: ชาย
    • อีเมล์
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #1 เมื่อ: กุมภาพันธ์ 26, 2008, 09:24:59 AM »
ใช้ระบุคร่าวๆว่าทำหน้าที่ หรือมีสถานะอย่างไรครับ

ข้อมูลนี้ผมได้มาจากไหนจำไม่ได้แก็บในชื่อไฟล์ "APRS SSID Guide de WB4APR[Bob].txt"

ในไฟล์มีว่า(ถ้าไม่ถนัดอังกฤษ เอาเฉพาะตัวหนาๆก็พอ)

Since there are 20,000 APRS users on the air, the APRS maps and data can
get very cluttered.  Also, most operators have multiple stations on the
air, such as their HOME, CAR, BOAT, and HT.  It is very convenient to be
able to recognize these typical applications at a glance.

  Here are those common defaults:


-0 Home Station, Home Station running IGate.
-1 Digipeater, Home Station running a Relay Digi, Wx Digipeater
-2 Digipeater [#2 or] on 70CM
-3 Digipeater [#3]
-4 HF to VHF Gateway
-5 IGate (Not home station)
-6 is for Operations via Satellite
-7 Kenwood D7 HH
-8 is for boats, sailboats and ships (maybe 802.11 in the future)
-9 is for Mobiles
-10 is for operation via The internet only
-11 is for APRStouch-tone users  (and the occasional Balloons)
-12 Portable Units such as Laptops, Camp Sites etc.
-14 is for Truckers
-15 is for HF


Originally, in 1992, the first APRS GPS mobiles just transmitted raw
NMEA-0183 GPS stings and so there was no way to insert a SYMBOL byte in
the pre-formatted NMEA 183 packet.  Hence we defined 14 common SYMBOLs as
defaults to the 14 available SSID's that a mobile could use.  These
included BIKES, HELICOPTERS, AIRCRAFT, VANS and many others in addition
to the ones above.  This is now OBSOLETE.

In the late 1990's we came up with a better solution and defined the
AX.25 TOCALL of GPSxyz for such use.  In this case, the "xyz" characters
can be used to define any of the hundreds of APRS symbols including
Overlays.   Just look up the xyz in the SYMBOLS.TXT file included in all
copies of APRSdos (or these days, on the WEB).

Since this GPSxyz concept was so powerful, it completely replaced the
original SSID assignments and so those original NMEA defaults have been
removed from the Documentation.

However the convention for the 6 most useful ones remains and should be
used in the absesnce of any other overriding conditions.  Except for the
TH-D7 and Truckers, the other SSID conventions mark APRS "TYPES" of users
that are independent of the many SYMBOLS they can use.  Thus it is nice
to know HOW someone is getting into the system, whether via satellite,
HF, the internet, or touchtone.  For example, using the -6 only for Space
applications is so that the global APRS WEB data bases will keep
statistics and data for when you are operating through the satellites
separate from when you are working normally.

So stick to the standards above for the obvious applications...  Of course
these are not rigid.  If you have more than 4 digipeaters, use any SSID
you want. 
These are only guidelines...

de WB4APR, Bob

<HOME>

ออฟไลน์ No_name

  • สมาชิก
  • *
  • กระทู้: 96
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #2 เมื่อ: กุมภาพันธ์ 26, 2008, 10:03:37 AM »
เท่าที่หาข้อมูลมา SSID มาจากคำว่า Second Station IDentifier

หมายถึง ถ้า 1 สถานี (1 สัญญาณเรียกขาน) มีความจำเป็นต้องใช้งาน TNC มากกว่า 1 ตัว หรือมากกว่า 1 สถานที่ โดยยังคงใช้สัญญาณเรียกขานเดิมอยู่ ก็ให้ใช้การระบุเป็น - (เครื่องหมายขีด) น่าจะใช้คำว่าขีด มากกว่าคำว่าลบ และเพื่อให้การใช้งานไม่สับสนและมีความเข้าใจตรงกัน ก็เลยมีการกำหนดขึ้นมาว่า -1 ถึง -15 ควรจะใช้อย่างไรตามที่ได้แสดงมาให้เห็น

เช่น
สมาคมวิทยาสมัครเล่นแห่งประเทศไทย (RAST) ใช้สัญญาณเรียกขาน HS0AC

ที่ Club Station ก็ใช้ HS0AC ธรรมดา หรือ -0 ถ้านำไปใช้ในรถก็ต้องกำหนดให้เป็น -9

ซึ่งถ้าไม่มีระบบ SSID ก็คงใช้งานลำบาก เพราะที่ Club Station ใช้ HS0AC ไปแล้ว ในรถจะใช้ HS0AC มันก็ซ้ำกัน หรือถ้าไปเอา Callsign คนอื่นมาใช้ในรถ มันก็ไม่ได้อีก ก็เลยต้องใช้ -0 ถึง -15 มาเพิ่มต่อท้าย Callsign มันจะได้ไม่ซ้ำกัน

ออฟไลน์ AllModes

  • สมาชิกอาวุโส
  • ***
  • กระทู้: 235
  • เพศ: ชาย
  • โย้ว
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #3 เมื่อ: กุมภาพันธ์ 26, 2008, 11:00:46 AM »
เท่าที่หาข้อมูลมา SSID มาจากคำว่า Second Station IDentifier

หมายถึง ถ้า 1 สถานี (1 สัญญาณเรียกขาน) มีความจำเป็นต้องใช้งาน TNC มากกว่า 1 ตัว หรือมากกว่า 1 สถานที่ โดยยังคงใช้สัญญาณเรียกขานเดิมอยู่ ก็ให้ใช้การระบุเป็น - (เครื่องหมายขีด) น่าจะใช้คำว่าขีด มากกว่าคำว่าลบ และเพื่อให้การใช้งานไม่สับสนและมีความเข้าใจตรงกัน ก็เลยมีการกำหนดขึ้นมาว่า -1 ถึง -15 ควรจะใช้อย่างไรตามที่ได้แสดงมาให้เห็น

เช่น
สมาคมวิทยาสมัครเล่นแห่งประเทศไทย (RAST) ใช้สัญญาณเรียกขาน HS0AC

ที่ Club Station ก็ใช้ HS0AC ธรรมดา หรือ -0 ถ้านำไปใช้ในรถก็ต้องกำหนดให้เป็น -9

ซึ่งถ้าไม่มีระบบ SSID ก็คงใช้งานลำบาก เพราะที่ Club Station ใช้ HS0AC ไปแล้ว ในรถจะใช้ HS0AC มันก็ซ้ำกัน หรือถ้าไปเอา Callsign คนอื่นมาใช้ในรถ มันก็ไม่ได้อีก ก็เลยต้องใช้ -0 ถึง -15 มาเพิ่มต่อท้าย Callsign มันจะได้ไม่ซ้ำกัน


แล้วผมจะใส่เป็น HSXXXX-19 ได้ม่ะครับ ทำไมมีถึงแค่ -15 ที่เหลือใช้ได้หรือป่าว ?

ออฟไลน์ No_name

  • สมาชิก
  • *
  • กระทู้: 96
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #4 เมื่อ: กุมภาพันธ์ 26, 2008, 01:13:32 PM »
คำตอบคือ ไม่ได้

เพราะ

อ้างถึง Packet Radio Protocol AX.25 ที่ http://www.tapr.org/pdf/AX25.2.2.pdf ได้กำหนด Address Field ไว้ดังรูป

คือได้กำหนดส่วนของ SSID ไว้เพียง 4 bits เท่านั้น ทำให้สามารถระบุ SSID ได้เพียง 2 ยกกำลัง 4 คือ 16 ตัว ได้แก่ 0 -15 เราจึงไม่สามารถใช้ได้เกินกว่า 15 ครับ

สำหรับผู้ที่พอจะอ่านเข้าใจ ก็สามารถอ่านเพิ่มเติมได้จาก เอกสารของ TAPR ซึ่งเป็น Protocol สำหรับระบบ Packet Radio ที่ APRS ใช้อยู่ทุกวันนี้ไงครับ








ออฟไลน์ ooo

  • แค่สนใจหาความรู้ ไม่ได้มีอาวุโสใดๆ
  • สมาชิกอาวุโส
  • ***
  • กระทู้: 576
  • เล่่นแล้วได้อะไร เคยถามตัวเองไหม
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #5 เมื่อ: เมษายน 12, 2008, 12:05:39 PM »
แบบว่า อ่านแล้ว แปลไม่ออก ไม่เข้าใจว่าแต่ละอันเป็นยังไงอะ  0-15

ขอภาษาไทยเสริมสักหน่อยนะ พี่ๆ นะๆ นู๋ขอร้อง ;D
เผยแพร่ความรู้ที่ถูกสร้างคนคุณภาพ ลบล้างนิยายที่พูดกันมาปากต่อปาก
ศึกษาโดยการอ่าน ลงมือทำ อย่าเอาไว้ใช้แค่คุยโม้ วิทยุสมัครเล่นมีไว้ศึกษาหาความรู้ เป็นงานอดิเรกชั้นยอด

ออฟไลน์ CR..

  • Community Ruler
  • ภารโรงดูแลรับใช้
  • สมาชิกอาวุโส
  • ***
  • กระทู้: 250
Re: SSID คืออะไร??
« ตอบกลับ #6 เมื่อ: ธันวาคม 24, 2010, 12:57:42 PM »
Update: http://aprs.org/aprs11/SSIDs.txt


APRS SSID Standard Applications                           9 June 2010
---------------------------------------------------------------------

Updated 9 June 2010 for more flexibility
Revised 2 June 2004 to add -10, -11, 12 and -15

SSID's have seen two different uses in APRS.  Initially as an ICON
indicator back in the early 1990's.  But that is obsolete for over
a decade.  Now SSID's are used as an informal way of indicating one
of several different typical APRS applications.

Since many small displays for the handheld and mobile operator show
nearby APRS station callsigns that flash up on the screen, it is nice
to have some idea of what type of station or activity might be
involved simply from the callsign SSID without having to push
buttons, search lists, or look at maps to find out more about them. 

SSID RECOMMENDATIONS:  It is very convenient to other mobile
operators or others looking at callsigns flashing by, to be able to
recognize some common applications at a glance.  Here are the
recommendations for the 16 possible SSID's (the limit of 16 comes
from the 4 bits available in the AX.25 protocol.  Note, The SSID of
zero is dropped by most display applications.  So a callsign with no
SSID has an SSID of 0.

-0 Your primary station usually fixed and message capable
-1 generic additional station, digi, mobile, wx, etc
-2 generic additional station, digi, mobile, wx, etc
-3 generic additional station, digi, mobile, wx, etc
-4 generic additional station, digi, mobile, wx, etc
-5 Other network sources (Dstar, Iphones, Blackberry's etc)
-6 Special activity, Satellite ops, camping or 6 meters, etc
-7 walkie talkies, HT's or other human portable
-8 boats, sailboats, RV's or second main mobile
-9 Primary Mobile (usually message capable)
-10 internet, Igates, echolink, winlink, AVRS, APRN, etc
-11 balloons, aircraft, spacecraft, etc
-12 APRStt, DTMF, RFID, devices, one-way trackers*, etc
-13 Weather stations
-14 Truckers or generally full time drivers
-15 generic additional station, digi, mobile, wx, etc


* One-way trackers can use any symbol the owner desires, -9, etc
but if the owner wants to indicate that a particular mobile is
not message capable and he cannot receive message traffic, then
he might want to use the -12 indication.

OBJECTS or INTERNET:  In addition, Objects or internet generated
stations can have any SSID, not just the original 16, since
Objects are not constrained by the AX.25 header and can have a
9 byte name.  Here are some common OBJECT/Internet SSID's:

-63 for PSK63 HF stations
-tt for APRS TouchTone users (DTMF)
-ID for RFID
-A through -Z for Dstar

SSID BACKGROUND:  Originally, in 1992, we had to use the SSID as
a way of indicating the type of station that transmitted a raw
NMEA-0183 GPS sting.  But in the mid 1990's we began indicating
any of the nearly 200 APRS symbols by the setting of the AX.25
TOCALL of "GPSxyz".  The "xyz" characters define the symbol from
the standard APRS symbol table www.aprs.org/symbols.html.

The GPSxyz concept worked so well, the original SSID associations
are no longer a required part of the spec.  But the conventions
that evolved from those early SSID's are still encouraged as
noted above, for easy recognition of station type or activity by
when only the callsign is seen.

The -1, -2, -3, -4 and -15 are kept generic so that anyone with
as many as 6 digipeaters, or 6 trackers or 6 weather stations or
6 vehicles can still have unique SSID's for each of his stations.
Beyond 6, people will just have to use any SSID that suits their
fancy.  In some areas there might be 15 digipeaters all under
one guy's call!

SSID USAGE:  The SSID's also might give a hint as to how someone
is getting into APRS whether via satellite, a one-way tracker, a
mobile, an HT or even via DTMF or an RFID device or whether he is
doing something special.

For example, if you are doing something special, change your
SSID to -6 to alert others to your excitement, or to make the
track-history begin and end on site, and not be tied to all
your other -9 travels.  Or use -6 SSID for a packet sent
via the ISS or APRS satellite or for a 6 meter test so the
successful packet is preserved and not overwritten by the same
radio the next time you use it not via the ISS on the 144.39
national channel.  By using separate SSID's the WEB data bases
will keep statistics and data separate from when you are working
normally on other bands with other SSID's.

So stick to the suggestions above for the obvious applications
where you can.  Of course these are not rigid.  If you have
more than 6 digipeaters, use any SSID you want.  These are only
guidelines to hint at a station's possible application when all 
you can see easily is the callsign on a screen or in a list....

de WB4APR, Bob